Zřícenina hradu Adršpach

12. prosince 2015 v 20:06 | Liliana Landštejnská |  Hrady, zámky, zříceniny
Dneska tu máme další výletní cíl naší (letní) dovolené. Po Adršpaškých skálách jsme zamířili na další místo. Vydali jsme se hledat zříceninu hradu Adršpach. Objevování pozůstatků dob dávno minulých zkrátka nemohlo chybět.

Zřícenina hradu Adršpach zcela jistě patří mezi ty, které neodvratně podléhají zkáze. V zemi by se toho jistě našlo mnohem více, než lze v současné době spatřit na povrchu. I přesto ale bylo co objevovat, zvlášť, když musím prohlédnout každou skulinu. Myslím, že pozůstatky Adršpachu jsou zapomenuté nejen časem, ale i turisty - nikoho jsme tam totiž nepotkali. Většinu návštěvníků zajímají asi jiné cíle. Pořádně jsem prostudovala informační tabuli, abych věděla, kde co hledat, jinak bych asi trochu tápala.
Jak napovídá nápis, na tomto obrázku máte současnou podobu zříceniny. Úplně vpravo je vyhlídka. Jsou u ní schůdky, takže se na ni dá vylézt, jen musí být člověk opatrný. I my jsme na vyhlídce byli.
Co se týká datace vzniku hradu, v tom se zdroje neshodují - uvádí se 2. polovina 13. století nebo 1. polovina 14. Jeho zakladatelem mohl být Přemysl Otakar II. nebo až o mnoho let později Jan Lucemburský, ale klidně i někdo jiný. O založení hradu nejsou písemné zmínky, poprvé je zmíněn až po roce 1350 ve spise Karla IV. Mnoho nevíme ani o stavebním vývoji, jasné je však to, že poloha hradu byla velice strategická. Pokud si srovnáte pravděpobnou podobu tohoto místa v 15. století se současným stavem, zjistíte, že toho moc nezbylo. Zdá se mi, že u skalních hradů to tak bývá. Většinu toho mála, co zůstane, tvoří hlavně skály.
Vše, co je na obrázcích pod podobou hradu jsme našli. Skalní bránu, studnu, okno, náznak valového opevnění i sklep paláce, přesněji řečeno otvor, kterým by se do něj dalo vlézt. Pokud by tedy bylo kam a sklep nebyl zasypaný.
Schůdky na vyhlídku. Nahoru to šlo, slézt bylo horší.
Na vyhlídce je zábradlí. Ale když jsem se podívala z té výšky dolů, měla jsem pocit, jakobych měla spadnout.
Než jsem si výhled stihla vyfotit, snesla se velice hustá mlha a vidět byly jen nejbližší stromy. Měla jsem pocit, jako bych se mohla dotknout mraků.

Studna. Nakukovala jsem do ní opatrně, abych do ní nezahučela. Sice byla dost zasypaná, ale kdo ví, co se skrývá pod listím.
Valové opevnění... bejvávalo.
Najít toto okno byl oříšek. Bylo dost zarostené trávou, což je škoda, protože za nějakou dobu zaroste úplně a pak už ho nenajde nikdo nikdy :( "Za oknem" byla hlína, což znamenalo jediné - celá místnost je v zemi. To mě trochu provokovalo, jaká je to škoda, tak jsem si představovala, jak to tady asi muselo vypadat. "Dostat ze země" takovou místnost, to by byla hromada a hromada práce a financí na pozdější údržbu, a tak se tyto věci ani nedělají. Zkrátka, co je v zemi, je zakonzervováno - tak to berou odborníci. Abych se k oknu dostala a vyfotila ho, musela jsem chvíli balancovat na okraji jakési díry :-D

Myslím si, že tento výšlap za to určitě stál. Odcházela jsem spokojená, s hlavou plnou představ, jaké to tady kdysi bylo. Toto místo mělo zvláštní, až tajemnou atmosféru, což možná z části ovlivňovala spadená mlha, neuvěřitelný klid a skutečnost, že kromě nás tam v tu chvíli nebylo ani živáčka.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 MarijaKes MarijaKes | Web | 13. prosince 2015 v 5:53 | Reagovat

To tedy byla hodně dobrodružná cesta fotky jsi pořídila pěkné i když  byla nakonec mlha. Nahoru se léze vždycky lépe, to je stará známá pravda. Já jsem nemohla dostat syna z prvního patra hradu Svojkov v Severních Čechách. :)

2 pavel pavel | Web | 13. prosince 2015 v 13:55 | Reagovat

Mám rád zříceniny.... tak vidím, že sis to docela užila. :)

3 děda tik tak děda tik tak | Web | 13. prosince 2015 v 14:02 | Reagovat

Takové bádání je určitě zážitkem, na který se nedá zapomenout. Hezké a zajímavé fotografie jsou toho důkazem a celá oblast tohoto kraje nabízí řadu kouzelných míst. Takové výlety vyžadují více času a důležité je i počasí. Příští návštěvu doporučuji třeba na Hejšovinu s přístupem z polské strany.  Článek o ní je třeba na http://mareniceaokoli.blog.cz/1506/stolova-hora-hejsovina. Přeji hezký další týden.

4 Liliana Landštejnská Liliana Landštejnská | Web | 13. prosince 2015 v 14:54 | Reagovat

[1]: Říkala jsem si, že snad ani neslezu, že mě někdo bude muset sundat :-D Ale nakonec to nějak šlo, i když pomalu.
[2]: To rozhodně ano :-)
[3]: Takové bádání je vždycky zážitek :-) Člověk by mohl být na dovolené i měsíc, a pořád by bylo co objevovat :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.